Brev:
Sove- og madvaner, dreng 2½ mdr.
14. september 2006
Alder:
2 mdr.
Sove- og madvaner, dreng 2½ mdr.
Hej Helen
Jeg har en dreng på 2½ mdr., som har fået flaske, siden han var 4 uger gammel. De første tre uger med mme spiste han meget i forhold til sin vægt - 900-950 ml. i døgnet (vejede da 3850). Derefter begyndte han at spise mindre og får nu i gennemsnit ca. 750 ml. per døgn. Han måler 59 cm og vejer ca. 5,7 kg.
Jeg kan se af dine tidligere svar, at børn ikke nødvendigvis behøver at få 1/6 af deres vægt, hvis de ellers trives og har det godt, og det føler jeg, at han har, men derfor er jeg alligevel lidt bekymret for, om han nu også får det, han har behov for.
Om dagen spiser han hver 3.-4. time, men det svinger meget, hvor store portioner, han spiser - fra 75-200 ml. per gang. Derudover kan han sove virkelig længe om natten uden at få mad. Det sker ofte, at han bliver puttet ved 20-20.30-tiden om aftenen, og så sover helt til 6-7-tiden næste morgen. Og der spiser han så normalt ikke mere end 140 ml, selvom man jo så skulle tro, at han ville være supersulten :-)
Hvis han falder i søvn omkring kl. 20, og har spist sidste gang ved 18-18.30-tiden, er jeg begyndt at tage ham op omkring kl. 22.30, hvor han så som regel spiser 100-130 ml. næsten uden at åbne øjnene :-)
Mit spørgsmål er, om han efter din vurdering får nok at spise, og om det er godt for ham at sove så længe om natten uden mad? Det er jo selvfølgelig skønt for os, at vi får en sammenhængende nattesøvn, selvom jeg af og til vågner og spekulerer på, om han mon ikke burde have noget mad - og det er jo fjollet, hvis han bare har godt af at sove så længe som muligt. Om dagen sover han relativt korte perioder - som regel en time eller halvanden ad gangen.
På forhånd tak for dit svar :-)
Med venlig hilsen Mads' mor