Sove- og madvaner, dreng 2½ mdr.

14. september 2006

Alder:
2 mdr.

Sove- og madvaner, dreng 2½ mdr.

Hej Helen

Jeg har en dreng på 2½ mdr., som har fået flaske, siden han var 4 uger gammel. De første tre uger med mme spiste han meget i forhold til sin vægt - 900-950 ml. i døgnet (vejede da 3850). Derefter begyndte han at spise mindre og får nu i gennemsnit ca. 750 ml. per døgn. Han måler 59 cm og vejer ca. 5,7 kg.

Jeg kan se af dine tidligere svar, at børn ikke nødvendigvis behøver at få 1/6 af deres vægt, hvis de ellers trives og har det godt, og det føler jeg, at han har, men derfor er jeg alligevel lidt bekymret for, om han nu også får det, han har behov for.

Om dagen spiser han hver 3.-4. time, men det svinger meget, hvor store portioner, han spiser - fra 75-200 ml. per gang. Derudover kan han sove virkelig længe om natten uden at få mad. Det sker ofte, at han bliver puttet ved 20-20.30-tiden om aftenen, og så sover helt til ...

Annonce

... 6-7-tiden næste morgen. Og der spiser han så normalt ikke mere end 140 ml, selvom man jo så skulle tro, at han ville være supersulten :-)

Hvis han falder i søvn omkring kl. 20, og har spist sidste gang ved 18-18.30-tiden, er jeg begyndt at tage ham op omkring kl. 22.30, hvor han så som regel spiser 100-130 ml. næsten uden at åbne øjnene :-)

Mit spørgsmål er, om han efter din vurdering får nok at spise, og om det er godt for ham at sove så længe om natten uden mad? Det er jo selvfølgelig skønt for os, at vi får en sammenhængende nattesøvn, selvom jeg af og til vågner og spekulerer på, om han mon ikke burde have noget mad - og det er jo fjollet, hvis han bare har godt af at sove så længe som muligt. Om dagen sover han relativt korte perioder - som regel en time eller halvanden ad gangen.

På forhånd tak for dit svar :-)

Med venlig hilsen Mads' mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to